Weitere Publikationen

Evidence Base

Das Parenting & Family Support Center der Universität Queensland (Australien) hat einen Grossteil der publizierten Studien zur Evaluation von Triple P zusammengetragen und über seine Internetseite für alle Interessierten zugänglich gemacht.

Publikationen zur Evaluation von Triple P (Auswahl)

Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health (2003), Vol. 2, Issue 3. 

Cina, A., Ledermann, T., Meyer, J., Gabriel, B. & Bodenmann, G. (2004).
Forschungsbericht Nr. 162. Triple P in der Schweiz: Zufriedenheit, Akzeptanz und Wirksamkeit. Universität Fribourg.

Connell, S, Sanders, M.R. & Markie-Dadds, C. (1997).
Self-Directed Behavioral Family Intervention for Parents of Oppositional Children in Rural and Remote Areas. Behavior Modification, 21, 379-408.

Dadds, M.R., Sanders, M.R. & James, J.E. (1987). The generalization of treatment effects in parent training with multidistressed parents. Behavioral Psychotherapy, 4, 289-313.

Hahlweg, K. & Kessemeier, Y. (2003). Erwiderung auf kritische Stellungnahmen zum "Positiven Erziehungsprogramm" Triple P. Beratung Aktuell, Zeitschrift für Theorie und Praxis der Beratung, 158-177.

Heinrichs, N., Hahlweg, K., Kuschel, A., u.a. (2006). Triple P aus Sicht der Eltern. Kindheit und Entwicklung, 15, 19-26.

Heinrichs, N., Bertram, H., Kuschel, A., Hahlweg, K. (2005). Parent Recruitment and Retention in a Universal Prevention Program for Child Behavior and Emotional Problems: Barriers to Research and Program Participation. Prevention science.

Heinrichs, N., Hahlweg, K., Bertram, H., u.a. (2006). Die langfristige Wirksamkeit eines Elterntrainings zur universellen Prävention kindlicher Verhaltensstörungen, Ergebnisse aus Sicht der Mütter und Väter. Zeitschrift für klinische Psychologie und Psychotherapie, 35, 82-95.

Heinrichs, N., Krüger, S., Guse, U. (2006). Der Einfluss von Anreizen auf die Rekrutierung von Eltern und auf die Effektivität eines Elterntrainings. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 35, 97-108.

Holodynski, M., Stallmann, F., & Seeger, D. (2007).Bildungsbedeutung von Eltern, Familien und anderen Bezugspersonen für Kinder. Expertise für die Enquetekommission "Chancen für Kinder" des Landtages NRW. Rahmenbedingungen und Steuerungsmöglichkeiten für ein optimales Betreuungs- und BIidungsangebot in Nordrhein-Westfalen.

Hosman, Jané-Llopis und Saxena (Hrsg.) (2005).Prevention of Mental Disorders: Effective Interventions and Policy Options, Oxford University Press (WHO-Report).

NATIONAL INSTITUTE FOR HEALTH AND CLINICAL EXCELLENCE & SOCIAL CARE INSTITUTE FOR EXCELLENCE (2005). Parent-training/education programmes in the management of children with conduct disorders.

Nowak, C. & Heinrichs, N. (2008) A Comprehensive Meta-Analysis of Triple P-Positive Parenting Program Using Hierarchical Linear Modeling: Effectiveness and Moderating Variables. Clin Child Fam Psychol Rev.

Sanders, M.R. (1996).
New directions in behavioural family intervention. In T. H. Ollendick & R. J. Prinz (eds.), Advances in Clinical Child Psychology (S. 283-330). New York: Plenum Press.

Sanders, M.R. (1999). The Triple P-Positive Parenting Program: Towards an empirically validated multi-level parenting and family support strategy for the prevention and treatment of child behaviour and emotional problems. Child and Family Psychology Review, 2, 71-90.

Sanders, M.R., Gravestock, F., Pidgeon, A., Connors, M.D. & Brown, S. (2002). Does parental attributional retraining and anger management enhance the effects of Triple P - Positive Parenting Program with parents at-risk of child maltreatment? Manuscript submitted for publication.

Sanders, M.R., Markie-Dadds, C., Tully, L. A. & Bor, W. (2000). The Triple P - Positive Parenting Program: A comparison of enhanced, standard, and self - directed behavioral family intervention for parents of children with early onset conduct problems. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68, 624-640.

Sanders, M.R. & McFarland, M.L. (2000). The treatment of depressed mothers with disruptive children: A controlled evaluation of cognitive behavioral family intervention. Behavior therapy, (31), 89-112.

Sanders, M.R., Montgomery, D. T. & Brechman-Toussaint, M.L. (2000). The Mass Media and the Prevention of Child Behavior Problems: The Evaluation of a Television Series to Promote Positive Outcomes for Parents and Their Children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41 (7), 939-948.

Thomas, R. & Zimmer-Gembeck, M.J. (2007) Behavioral Outcomes of Parent-Child Interaction Therapy and Triple P-Positive Parenting Program: A Review and Meta-Analysis. Journal of Abnormal Child Psychology, 35, 475-495.

Zubrick, S.R., Ward, K.A., Silburn, S.R., u.a. (2005). Prevention of Child Behavior Problems Trough Universal Implemention of a Group Behavioral Family Intervention. Prevention Science.

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Theoretische Fundierung (Auswahl)

Bandura, A. (1977). Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.

Hart, B. & Risley, T.R. (1975). Incidental teaching of language in the preschool. Journal of Applied Behavior Analysis, 8, 411-420.

Helmes, A., Barth, J.; Bengel, R. u.a. (2005). Lebensstiländerungen in der Prävention und Rehabilitation, 7. Kongress für Gesundheitspsychologie. Papst Science Publisher.

Kendziora, K.T. & O´Leary, S.G. (1993). Dysfunctional parenting as a focus for prevention and treatment of child behavior problems. Advances in Clinical Child Psychology, 15, 175-206.

Maccoby, E.E. & Martin, J.A. (1983). Socialization in the context of the family: parent-child-interaction. In P. H. Messen & E. M. Hetherington (Eds.), Handbook of child psychology (4th ed., Vol. 4, pp. 1-102). New York: Wiley.

Mansel, J. (2005). Ethnische Gruppen. In: Birbaumer, Frey, Kuhl u.a. (Hrsg.): Enzyklopädie der Psychologie; Störungen im Kindes- und Jugendalter - Verhaltensauffälligkeiten, S. 487-513.

Martinez, C.R. & Forgatch, M.S. (2001). Preventing problems with boy´s noncompliance: Effects of a parent training intervention for divorcing mothers. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69, 416-428.

Patterson, G.R. (1982). A social learning approach: III. Coercive family process. Eugene, OR: Castalia.

Perrez, M. (1980). Implementierung neuen Erziehungsverhaltens: Interventionsforschung im Erziehungsstil-Bereich. In K. A: Schneewind & P. Herrmann (Hrsg.), Erziehungsstilforschung (S. 245-280). Bern: Huber.

Perrez, M. (2005). Stressoren in der Familie und Familie als Stressor im Vorfeld der Entwicklung von Störungen bei Kindern und Jugendlichen. In: Birbaumer, Frey, Kuhl u.a. (Hrsg.): Enzyklopädie der Psychologie; Störungen im Kindes- und Jugendalter - Grundlagen und Störungen im Entwicklungsverlauf, S.193-234.

Risley, T.R., Clark, H.B. & Cataldo, M.F. (1976). Behavioral technology for the normal middle class family. In E. J. Mash, L. A. Hamerlynck & L. C. Handy (Eds.), Behavior modification and families (pp. 34-60). New York: Brunner / Mazel.

Rutter, M. (1989). Pathways from childhood to adolescent life. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30, 23-51.

Sanders, M.R. (1995). Families and mental health. In M. R. Sanders (Hrsg.), Healthy families: healthy nation, 9-33. Brisbane: Australian Academic Press.

Sanders, M R. (1998). Verhaltenstherapeutische Familientherapie: Eine "Public-Health" Perspektive. Department of Psychology, University of Queensland, Brisbane, Australien.

Taylor, T.K. & Biglan, A. (1998). Behavioral family interventions for improving child-rearing: A review of the literature for clinicians and policy makers. Clinical Child and Family Psychology Review, 1, 41-60.

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Übersichtsarbeiten zur verhaltenstherapeutischen Familien-Therapie (Auswahl)

Döpfner, M., Schürmann, S. & Fröhlich, J. (1997). Therapieprogramm für Kinder mit hyperkinetischem und oppositionellen Problemverhalten THOP. Weinheim: Beltz Psychologie Verlags Union.

Hahlweg, K. (2001). Bevor das Kind in den Brunnen fällt: Prävention von kindlichen Verhaltensstörungen. In Deutsch, W. & Wenglorz, M. (Hrsg.), Zentrale Entwicklungsstörungen bei Kindern und Jugendlichen (S.189-241). Stuttgart: Klett-Cotta.

Hahlweg, K., Schröder, B. & Lübke, A. (1999). Prävention von Paar- und Familienproblemen: Eine nationale Aufgabe. In K. Schneewind (Hg.), Themen der Familienpsychologie: Brückenschläge zwischen Forschung und Praxis. Göttingen: Hogrefe.

Heinrichs, N., Sassmann, H., Hahlweg, K. & Perrez, M. (2002). Prävention kindlicher Verhaltensstörungen. Psychologische Rundschau, 53, 170-183.

Kuschel, A., Miller, Y., Köppe, E., Lübke, A., Hahlweg, K. & Sanders, M. R. (2000). Prävention von oppositionellen und aggressiven Verhaltensstörungen bei Kindern: Triple P - ein Programm zu einer positiven Erziehung. Kindheit und Entwicklung, 9, 20-29.

Petermann, F., Kusch, M. & Niebank, K. (1998). Entwicklungspsychopathologie. Weinheim: Beltz Psychologie Verlags Union.

Sanders, M.R. (1992). Every Parent: A positive approach to children's behaviour. Sydney: Addison-Wesley Publishing Company.

Sanders, M.R. (1995). Families and mental health. In M. R. Sanders (Hg.), Healthy families: Healthy nation (S. 9-33). Brisbane: Australian Academic Press.

Sanders, M.R. (1998). Verhaltenstherapeutische Familientherapie: Eine "Public-Health" Perspektive. Department of Psychology, University of Queensland, Brisbane, Australien.

Sanders, M.R. & Duncan, S.B. (1995). Empowering families: Policy, training, and research issues in promoting family mental health in Australia. Behaviour Change, 12, 109-121.

Sanders, M.R. & Markie-Dadds, C. (1996). Triple P: A multi-level family intervention program for children with disruptive behaviour disorders. In P. Cotton & H. Jackson (Hg.), Early intervention and prevention in mental health (S. 59-85). Melbourne: Australian Psychological Society Ltd.

Sanders, M.R., Markie-Dadds, C. & Nicholson, J.M. (1997). Concurrent interventions for martial and children's problems. In W. K. Halford & H. J. Markman (Hg), Clinical handbook of marriage and couples interventions (S. 509-535). London: Wiley & Sons.

Serketich, W.J. & Dumas, J.E. (1996). The effectiveness of behavioral parent training to modify antisocial behavior in children: A meta-analysis. Behavior Therapy, 27, 171-186.

Steinhausen, H.C. & von Aster, M. (1999). Verhaltenstherapie und Verhaltensmedizin bei Kindern und Jugendlichen. (2. Auflage). Weinheim: Beltz Psychologie Verlags Union.

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Diagnostik (Auswahl)

Sanders, M. R. & Lawton, J. M. (1993). Discussing assessment findings with families: A guided participation model of information transfer. Child and Family Behavior Therapy, 15, 5-35.

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